karinochwilma

Direktlänk till inlägg 31 maj 2009

Årets första dopp 17° C

Av karin - 31 maj 2009 17:28

Var inte frivilligt. Detta som skulle bli en soft dag började i och för sig lugnt med en hundpromenad till badet. När vi kom hem och hade dukat upp frukosten på altanen så drog grannen igång med värsta traktorgrävskopan och körde omkring på sin tomt. Därmed blev den njutningsfulla långa frukosten med tidning blott en fantasi.

Vi stökade undan frukosten snabbt för att åka och lägga i båten. Brorsan har ju hemsnickrat lite med motorn och sen har den inte gått på två år. Peter skruvade ihop alla reglage och vi stoppade i båten i sjön. Wilmenlund tyckte först inte att det var någon bra idé, en alldeles för liten båt. Men med lite övertalning hoppade hon i. Med lite trassel med att starta motorn lyckades vi komma iväg och körde i full sprutt över Baggensfjärden och in i Strömma kanal. Där är det ganska smalt och hastighetesbegränsning 5 knop. Då upptäckte Peter att han inte kunde sänka hastigheten! Men vi kom i alla fall ner i 7 knop och åkte vidare.

Vi stannade i alla fall vid en gästhamn för att kolla vad som kunde vara felet. Jag gick och köpte glass medans Peter öppnade motorn. När jag var på väg tillbaka hörde jag ett högt motorljud och sen såg jag Peter komma simmandes. Först fnissade jag till för jag trodde han hade tappat balansen och druttat i. Men sen blev jag lite orolig för när jag kom fram låg båten upp och nedvänd. När han hade provat att starta motorn på tomgång så hade växeln hoppat i av sig själv. Eftersom båten låg förtöjd vid bryggan så sparkade den bakut och gjorde ett skutt. Peter som var rädd att fastna i propellern kastade sig av och simmade så långt bort han hann från motorn.

Det var ju bara att klä av i sig i bh och trosor och hoppa i för att vända åbäket. Det gick bra men sen fick jag simma runt och fiska upp åror, kläder och annat. Min jacka med alla Peters nycklar och plånbok samt GPS:en hade sjunkit. Jag fick valla av området genom att gå genom blåleran på botten och känna mig fram med tårna. Men jag lyckades fiska upp både jackan, GPS:en och några delar till motorn. Wilma simmade runt runt mig och fiskade upp en träbit som hon ville ha upp på land.

Vi fick ringa efter skjuts för att hämta bilen med trailern, och så plockade vi upp båten igen. Nu håller Peter på att skruva isär motorn :-)

Jag har i alla fall fått en massa frisk luft, alldeles för mycket sol och ett avsvalkande om än inte så fräscht bad.

Tacka vet jag segelbåtar!!!

Carolina & Latte

31 maj 2009 18:37

Haha, ni åkte med båten exakt där vi brukar åka! Ja , 5 knop... hihi, jag vet att det finns båtar som kör MYCKET snabbare. Kanske vi setts någon gång utan att vi vetat om det? Ja, man vet ju aldrig! 17 grader! Doppade tårna idag, och Latte badade.... ja, så långt kom vi, haha:-)

KRAMIZAR!

//C&L:-)

Helena & Vilja & Tina

31 maj 2009 19:01

Ojdå vilket äventyr ni råkade ut för idag! Vilken tur att det gick bra och att Peter inte hamnade ivägen för motorn, hua vad läskigt .....hade ju kunnat gå riktigt illa! Här hag vi simmat lugnt i 21 gradigt vatten! Kram

Pebbels

31 maj 2009 19:19

Men oj , det där kunde gått riktigt illa. Och duktiga lilla Wilma som hjälpte till att plocka ihop alla saker som flöt omkring!

Anna

31 maj 2009 20:02

Oj då, det där var inget vidare, tur att det gick så bra ändå och ni är ju inga badkrukor annars heller! Hoppas ni får ordning på motorn så nästa tur blir lite bättre!
Kram Anna

lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

31 maj 2009 20:42

ojoj, vilka äventyr ni är med om!Lät ju läskigt, tur att det gick bra..o att Wilma fick in sin lilla träbit;)..nää, det där med trick ...vilärde ju Juni en hel del förut...men nu när de är 2 vovvar som skall tränas och nyhetens behag är över för barnen så blir det liksom inte..och det var först när de sa att Cola skulle göra ett trick som vi kom på att hon faktiskt inte kan något.hon kan ju typ stänga lådor och backa och så..men det krävs lite shejping o klick för det och sådant hade vi ju inte till hands;)..få se om G kan lära henne något smått iallafall;)

Birgitta & Lizzie

31 maj 2009 20:56

Hmm .. undrar vad det är för konstigt med hussar och hänryckning, för Lizzies husse tog sig ett kvällsdopp kombinerat med klädsim på pingstafton .. *s* !!!

Har´e bäst !!

Ingen bild

mamma Karin

31 maj 2009 20:59

Hej det där lät lite värre än det Peter berättade i telrfon. Tur att allt gich bra. Vi har seglat idag i 2 sekundmeter och det var en lugn resa ner till Axvik, daä vi alla fick träffa kompisar. kram Karin

Helene, Wallander & Beck

2 juni 2009 07:44

Ja... det är ju det jag alltid har sagt... det är farligt att vara på sjön.

Tur att allt slutade lyckligt, dvs att ingen kom till skada på någotvis. Det materiella går alltid att ersätta om än lite jobb ibland.