karinochwilma

Alla inlägg under juli 2009

Av karin - 7 juli 2009 20:24

Igår låg vi inregnade hela dagen, vid en hög hal klippa. Det var lite svårt att ta sig i land och hundpromenaderna blev varje gång någon behövde gå ut och sträcka på benen. Jag och Wilma har tränat fingertarget. Hon ska nudda mitt pekfinger och sen hålla kvar nosen länge. Sen har vi gjort targetöverföring. Jag sätter fingret mot något och klickar, sen får hon prova sig fram och sätter till sist nosen där jag senast hade fingret. Detta börjar hon att bli riktigt haj på. Sen har vi tränat med gummipinnen så att hon ska ta ett fastare grepp och hålla emot när jag drar. Det är lätt att hon börjar pipa av frustration här och så får jag sluta. Sen har vi tränat med träapporten och låtit henne hålla den medans jag har petat på den och slagit lätt. Hon ska hålla kvar fast jag retas och försöker att få henne att tappa den. Även här är det lätt att det till sist kommer pip så det måste jag var noga med att inte belöna. Men hon håller apportbocken, t o m när Peter slår lätt på den.

För övrigt så får hon bada så fort vi kommer fram, nästan det enda sättet att kunna motionera henne ibland. Idag har hon fått apportera dummiesar i vatten och på land. Jag har kastat två dummiesar i vattnet och först skickat henne att hämta den ena och sen den andra. Sen har jag kastat en på land och en i vattnet och dirigerat henne i tur och ordning. Hon vill helst ta de i vattnet först och då har jag fått stoppa henne.

I morgon måste vi hitta ett riktigt säkert ställe att ligga på för på torsdag och fredag ska det tydligen bli riktigt blåsigt, på vissa ställen upp till 17-20 s/m. Då vill man inte vara på sjön i en liten segelbåt. Gissar att vi kommer att ligga inblåsta några dagar, förhoppningsvis hinner vi till Fifång, klubbholmen i morgon. Där ligger man bra vid brygga. Jag har redan läst ut John Ajvide Lindqvist "Människohamn". Han har fina personskildringar även om historien på slutet blir väldigt twistad. Nu håller jag på med en deckare, den lär snart vara utläst också om vi ska ligga still några dagar. Synd bara att alla godsaker och vinet är uppdrucket :-(

Så här glad kan man vara när det fortfarande fanns vin. Nu får vi hålla oss till Chai te utan dopp.

Av karin - 4 juli 2009 20:50

I torsdags blev det en lång dag i båten. Eftersom det inte blåste något och vi ville komma till Västervik så fick vi gå för motor. Inte så kul om man har segelbåt. Några distans innan Västervik kom ett stort oväder ikapp oss. Det var som stora käftar eller armar av otäcka moln som grävde sig ner i havet bakom oss och kom närmre och närmre. Vi tog ett snabbt beslut att vika av i första bästa vik för att lägga oss på svaj och vänta ut ovädret. Precis när vi slängt i ankaret, fått ordning på alla saker och stängt ruffluckan dundrade det igång med åska, blixt och vindbyar som fick båten att snurra hit och dit. Men då låg vi ju säkert i en ganska grund vik. Det var i grevens tid.

Wilma var jätteduktig och låg och sov i nästan 8 timmar. Jag måste säga att hon är väldigt cool ombord. Ni som känner henne skulle säkert inte känna igen henne. Hon ligger och sover på durken eller allra helst med huvudet i knä på den som styr. Hon ligger lugnt fast det blåser och lutar, fast hon får gps:en eller sjökort i huvudet, fast det låter mycket i seglen när vi slår.

Väl framme i Västervik fick vi en välbehövlig dusch och sen gick vi in till stan och käkade pizza och drack några öl. Händer inte varje dag att vi äter pizza, men den satt som en smäck. Eftersom vi ville vänta in och se hur vädret skulle bli, om vi skulle kunna ta oss till Gotland så låg vi kvar även idag i gästhamnen. På förmiddagen bunkrade vi mat och Wilma fick bada lite.

Jag gjorde en ny upptäckt, jordgubbskräm med smak av smultron. Lite att gå över ån efter vatten... eller ?!!

Sen gick vi på en stadstur och fick oss varsin våffla med grädde och sylt.

Jag tror kanske när jag går i pension att jag skulle kunna flytta till Västervik. Det verkar vara en behaglig liten stad med vackra gränder med en massa rosor och havet helt intill.

Vackra Västervik

Wilma fyndade en gigantisk studsboll som visade sig vara jätterolig i vattnet. Den sjönk ganska djupt för att sen komma upp där man minst anande det. Wilma fick simma runt och leta lite efter den.

När Wilma hade badat klart så lade Peter bollen i en påse "så att det inte ser ut som om jag har kissat på mig...", sa han. Men bollen var ovanligt stor...

På eftermiddagen packade jag en ryggsäck och gick till en liten fotbollsplan jag hittat för att träna en stund. Jag körde igenom några av ettan moment. Lite linförighet, läggande och apportering. Jag tränade även lite fart i inkallningen eftersom jag fått något halvt poäng avdrag på det på tävling. Innan vi började så ställde jag upp en ruta. Mellan momenten lite då och då så skickade jag Wilma på rutan. Någon gång ställde hon sig vid en kon och en gång lite för långt fram, men det var när jag skickade henne snett på rutan. Skickar jag henne rakt på den så verkar det som om det sitter ganska bra.

Jag körde även lite inkallning med ställande. Det sitter definitivt inte. Jag har slutat med extern belöning eftersom Wilma saktar in innan mitt kommando. Istället lade jag ut targeten. Hon stannar på mitt kommando men inte på targeten utan tar ganska många steg efter. Jag provade att ha en tennisboll i handen. Då kommer hon i så full fart så att hon nästan gör en kullerbytta om hon ska stanna. Dessutom så tar det alldeles för lång tid att stanna. Med tennisbollen så tror jag att hon i alla fall inte kommer att tappa lusten att springa emot mig. Det gäller bara att få henne att stanna också :-)

Vi körde även lite riktig apportering och det gjorde hon med bra fart och kom in och satte sig snyggt vid min sida.

Jag tror dessvärre inte att det blir något Gotland för oss denna gång. Det ska blåsa 10 s/m i vindbyarna och det känns lite för vådligt. Jag får ta stora båten senare i sommar istället. I morgon drar vi norrut igen.

Av karin - 1 juli 2009 20:22

Här måste vi spara på batteriet. Vi har haft fyra fantastiska seglingsdagar. I morse vaknade jag av att det smattrade på rufftaket. Lite mysigt att ligga och läsa och höra hur det regnar. Det klarnade dock upp och vi fick en fin och solig segling ner till Harstena. Jag har fått en präktig seglingsbränna och kryssarlugg. Vatten i knäna och vågor i håret.

Wilma softar efter badet.

Wilma är jätteduktig och ligger mest och sover. Träningen blir det lite si och så med på klipphällarna. I morse fick hon vatteapportera och vi tränade lite nostarget och targetöverföring under seglingen. Det blir lite improviserat. Annars så badar hon så mycket hon kan och får när vi ligger i land. Hon luktar numera som en tångräka, en liten lätt parfyrmering av hav.

Peters föräldrar med hund och systerdotter Jenny har hängt med oss hela vägen, men i morgon skiljs våra vägar åt. Förhoppningen är att vi ska komma över till Gotland i slutet av veckan. Vi får se om vädret står sig.