Direktlänk till inlägg 30 september 2009
Nu har jag påbörjat min ettåriga klickerkurs hos Anna Larsson, det är 8 kursdagar utspridda över ett helt år. Det två första dagarna har varit väldigt roliga och lärorika. Mycket av det som vi har gått igenom är sånt jag tidigare har läst om och tränat. Men självlärd som jag är och med Wilma som försökskanin så har det slunkit med många saker som inte borde vara där :-/
Vi har gått igenom en hel del teori. Bland annat beteendeanalys och genomgång av inlärningsvägen. Beteendeanalysen har gett oss mycket huvudbry. Man tycker att allt är solklart, men så lyckas man ändå krångla till det på vägen och komma fram till fel slutsatser. Rent intuitivt så känns det ofta rätt, men så fort man börjar printa ner det på papper så blir det mer komplicerat. Vikten med att kunna göra en bra och korrekt analys är för att kunna veta vilket beteende jag egentligen tränar på och hur jag tränar det.
Jag skulle nog kunna påstå att jag genom att ha tränat ett beteende säkert har fått 3-4 andra på köpet, helt omedvetet. Exempelvis när Wilma har satt sig lite snett utåt med baken så har jag tittat på henne, kanske gjort en liten axelvridning och hon har flyttat in rumpan, jag har klickat och vips så har jag fått lite "skräp" med på vägen. Nu flyttar hon rumpan inåt och inåt ju mer jag tittar på henne. Det var kanske ett enkelt och "klassiskt" exempel. Jag kan nog räkna upp hur många såna saker som helst som jag "omedvetet" klickat in.
Jag kommer alltså att behöva backa en hel del i träningen och putsa på många grundfärdigheter. Jag känner att jag är ute och famlar lite, och skulle nog ha velat ha några dagar till hos Anna (någon att hålla i handen :-) Nu är det 8 veckor till nästa kurstillfälle och när vi kommer dit då så måste jag ju ha fått ordning på lite av varje :-0
Nu ska det i alla fall bli roligt att komma igång och träna igen efter alla dessa veckor där vi inte haft tid och kunnat träna alls.
BETEENDEANALYS
Klickerträning bygger på beteendeanalys där man tar fasta på observerbara förhållanden. Beteendeanalysen är en beskrivning av förhållandet mellan handlingar och omgivningen. Man bryr sig alltså inte om att fundera på vad vi tror hunden tänker eller känner eller vad vi hundförare tänker och känner.
Därför är det viktigt att kunna analysera beteenden. Vi analyserar
Utifrån detta gör man en sannolik hypotes.
För att kunna göra en hypotes så är det viktigt att analysera EN individ och ETT beteende i taget. När vi eller hunden utför något så är det i själva ofta en rad beteenden som både föraren och hunden utför. Det är lätt att börja blanda ihop beteenden och vem som utfört vad och då blir det i stort sett omöjligt att analysera. Det ska vara så tydligt så att du kan räcka över pappret till något som inte varit med tidigare och som direkt kan förstå analysen och hypotesen.
Någon som vill ha några beteendenötar att knäcka? :-)
Till sist här är en bra länk jag fick av Anna om hundtrix, det har vi fått i hemläxa att träna (inte alltihop så klart :-)
Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall. Jag läste häromdagen om en psy...
LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...
Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna. Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...
Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 |
5 |
6 | ||||
7 | 8 |
9 | 10 |
11 | 12 | 13 |
|||
14 | 15 | 16 |
17 | 18 |
19 | 20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 | 27 | |||
28 | 29 |
30 | |||||||
|